Het grootste taboe binnen het sales-vak: Parttime werken

Het grootste taboe binnen het sales-vak: Parttime werken
augustus 29, 2018 elles

Het grootste taboe binnen het sales-vak: Parttime werken

Sales is een van de sectoren waarin de minste vrouwen werken. Veel mensen hebben bij een ‘verkoper’ nog steeds het beeld van een gladde autoverkoper die om de vijf minuten zijn vette haar glad strijkt. Geen aanlokkelijk vakgebied om als vrouw je carrière in te beginnen zou je misschien denken. Women in Sales werkt er hard aan om dit stereotyperende beeld de wereld uit te helpen en meer vrouwen in het sales vak te krijgen.

Vrouwen hebben veel kwaliteiten die de sales resultaten van bedrijven ten goede komen, zoals het realiseren van lange termijn relaties en luisteren naar de behoeften van de klant. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat teams die zowel uit mannen als vrouwen bestaan, het beter doen op het gebied van omzet, meer klanten hebben, een groter markaandeel bezitten en relatief gezien ook winstgevender zijn.

Ondanks dat diversiteit voor steeds meer bedrijven een actief agenda punt is, blijkt het toch moeilijk om meer vrouwen aan te nemen voor sales rollen. Hoe komt dit nu toch? Women in Sales heeft in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar vrouwen binnen het sales vak in Nederland, hieruit kwamen de volgende conclusies:

Man/vrouw ratio binnen Nederlandse Sales afdelingen

Uit dit onderzoek bleek dat ongeveer 65% van de sales afdeling uit mannen bestaat, 35% uit vrouwen. Dit lijkt misschien al relatief veel maar vrouwen bekleden hierbij vooral lichtere tot medior posities, de senior posities zijn vooral voor de mannen weg gelegd. Ook blijkt dat maar 30% van de vrouwen parttime werkt binnen het sales vak. Dit terwijl gemiddeld genomen 74% van de Nederlandse vrouwen parttime werkt. Ook onder de mannelijke sales professionals zien we hier een trend: van de mannen in sales, werkt maar 5% parttime, terwijl gemiddeld gezien 27% van de Nederlandse mannen parttime werkt.

Het parttime taboe

In veel sales posities is fulltime werken een vereiste, helemaal in seniorposities. Binnen het sales vak heerst vaak nog een ouderwetse bedrijfscultuur: zo veel mogelijk fysiek aanwezig zijn op kantoor, staat gelijk aan toewijding en gedrevenheid. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom parttime of flexibel werken als “not done” wordt gezien. En de mogelijkheid om parttime te werken, of op zijn minst flexibel te zijn met uren, zijn juist de aspecten van een baan die voor vrouwen aantrekkelijk zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat hoe hoger op je komt, hoe minder acceptabel het wordt om parttime te werken. Dit zou dus ook een verklaring kunnen zijn waarom er relatief weinig vrouwen ene senior-salesfunctie bekleden.

Wat kunnen we hieraan doen?

Willen we meer vrouwen in het sales vak, dan zal er dus eerst een verandering in de bedrijfscultuur moeten komen. Volgens de vrouwelijke sales professionals die onderdeel waren van dit onderzoek, moeten de volgende veranderingen gerealiseerd worden voordat er meer vrouwen in het sales vak komen werken:

  • Het implementeren van (meer) mentor- en coaching programma’s die vrouwen helpen om door te groeien en hun talenten te benutten.
  • Een organisatiecultuur creëren waarin het acceptabel en normaal is om parttime of flexibele uren te werken, dit kun je bijvoorbeeld doen door targets te baseren op doelstellingen en niet op het aantal gewerkte uren.
  • Zorg dat er bij ieder sollicitatiegesprek een vrouw aanwezig is: vrouwen zoeken naar andere kwaliteiten bij potentiele werknemers dan mannen.
  • Wees oplettend bij het schrijven van vacature teksten, bepaalde woorden (zoals: moedig, zelfverzekerd, dominant, competitief) trekken vooral mannen aan. Terwijl andere woorden (zoals: attent, toegewijd, empathisch) vooral vrouwen aantrekken.
  • Probeer u bewust te worden van (onbewuste) vooroordelen die we allemaal hebben. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat we onbewust het cv van een man vaak positiever beoordelen dan een identiek cv van een vrouw.

Wilt u het gehele whitepaper lezen? Laat hieronder uw gegevens achter, dan ontvangt u het whitepaper per mail.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met e.lodewijks@womeninsales.nl.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.