Social Media: wanneer doe je het goed?

Social Media: wanneer doe je het goed?
augustus 21, 2019 elles

Social Media: wanneer doe je het goed?

Social media, niet meer weg te denken uit ons leven. De hele dag door zijn we op de hoogte en checken we regelmatig wat er gebeurt in andermans leven, maar het is ook een handige netwerk- en marketingtool.

Maar waar trekken we de grens? Het is een eeuwige discussie en iedereen denkt er anders over. We merken dat er vooral een verschil zit in generaties. De jonge generatie zet bijna alles op social media en gebruikt dit bij wijze van spreken als dag verslag. De oudere generatie is daar wat voorzichtiger mee. Al is dit natuurlijk ook niet altijd zwart-wit te bekijken.

Bij Women in Sales krijgen wij regelmatig te maken met young professionals. Zeker als het gaat om onze DevelopHER Academy, waar we actief op zoek gaan naar jong, commercieel talent. Hierin merken wij, net als menig ander, dat deze groep young professionals een andere blik op de wereld heeft en dat zij het belangrijk vindt om online aanwezig te zijn, connectie te maken, hun mening te laten horen en soms zelfs het social media platform als statement te gebruiken om te laten zien we ze zijn en waar ze voor staan.

Als je dan in dienst bent van een werkgever, moet je hier dan rekening mee houden of is social media helemaal privé?. Officieel kennen wij de regel in Nederland dat werkgevers niets met uitingen van hun personeel mogen doen op social media. Ze mogen het niet checken (ook niet tijdens een sollicitatieprocedure) en er al helemaal niets van zeggen of iets mee doen. De oudere generatie houdt meestal automatisch wel rekening met een werkgever en of uitingen wellicht vervelend kunnen uitpakken ten op zichte van de werkgever, maar de jonge generatie heeft daar steeds vaker ‘maling’ aan. Ze vinden dat ze moeten kunnen zijn wie ze zijn en dat dat los staat van het werk dat zij verrichten voor een organisatie.

Wat is nu wijsheid? Is het bijvoorbeeld belangrijk om meer voorlichting te geven over het gebruik van social media om bewustwording te creëren? Is het slim om als werkgever een protocol op te stellen waarin je afspreekt met medewerkers dat uitingen niet tegenstrijdig of schadelijk mogen zijn voor de werkgever? Hoe ver ga je hierin en kun je dit wel maken?

Wanneer doe je het goed?

Wij van Women in Sales zijn soms werkgever, maar soms ook adviseur/ bemiddelaar. Wij begeleiden kandidaten van allerlei kaliber naar een nieuwe stap in hun carrière. Wij geven advies over allerlei zaken die de kandidaat beter tot haar recht laten komen. Zo adviseren wij over kleding, de lay-out van een CV, de voorbereiding op een sollicitatie gesprek, de manier van onderhandelen, etc. Soms zouden wij ook graag willen adviseren over social media gebruik, omdat er zaken op staan die minder handig uit kunnen pakken tijdens een sollicitatieprocedure of de (onterechte) vooroordelen die het beeld op social media kan veroorzaken.

Zoals jullie lezen, ben ik er nog niet over uit. Waar doen we nou goed aan? Ik ben heel benieuwd hoe onze volgers over dit onderwerp denken en ben dan ook heel benieuwd naar jullie reacties.

Stilzwijgen voelt een beetje als struisvogel politiek, want laten we eerlijk zijn: iedereen bekijkt elkaars social media kanalen wel eens. Of het nu mag of niet….

Geschreven door: Kim van Waes