Sales Influencer: Monique Dekker

Sales Influencer: Monique Dekker
december 19, 2017 elles

Sales influencer: Monique Dekker, hét voorbeeld van een topvrouw

Iedere maand interviewen wij een prominente influencer binnen het sales vak. Zij vertellen ons iets over zichzelf, hun carrière en praten ons bij op het gebied van trends en ontwikkelingen binnen de sales wereld. Deze maand spraken wij Monique Dekker, zij is Managing Director bij Accenture. Een echte topvrouw dus!

Wie is Monique Dekker?

“Ik ben inmiddels 50 jaar en getrouwd met Paul, heb twee stiefkinderen en woonachtig in de mooie Nederlandse bollenstreek. Naast mijn werk heb ik diverse hobby’s, mijn voornaamste hobby is eten met vrienden en de gehele wereld even aan ons voorbij laten gaan. Er komen altijd prachtige ideeën op, die vaak de volgende ochtend meestal alweer vergeten zijn. Ik ben een echte lekkerbek en eet alles.

In de bollenstreek wonen betekent ook vlakbij strand en zee kunnen vertoeven. Verder ben ik dol op lezen, volg ik al sinds 1993 met liefde het reilen en zeilen van de formule 1 en mijn guilty pleasure is lang tv kijken bij een dectective of netflix-serie. Om een beetje in shape te blijven probeer ik minimaal 2 keer per week te spinnen.”

Wat houdt jouw functie eigenlijk in?

“Ik ben al meer dan 25 jaar werkzaam in IT en ik heb mij altijd gefocust op de commerciële kant. Momenteel ben ik Managing Director voor Accenture. Mijn functie is veelomvattend maar ik ben vooral verantwoordelijk voor technology-klanten. Ook begeleid ik intern de technology-consultants.

Het mooie aan mijn baan is het ontdekken van een diversiteit aan projecten bij onze klanten waarbij we als Accenture kunnen helpen in het verbeteren, innoveren en uitvoeren van deze projecten. Daarnaast heb ik een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze projecten aantrekkelijk genoeg zijn om ervoor te zorgen dat onze mensen er graag op willen werken, het beste uit zichzelf willen halen met slimmere, innovatievere en creatieve ideeën.

Belangrijk onderdeel hiervan is zorgen voor de juiste betrokkenheid, deze gaat wel altijd twee richtingen op. Ik probeer mee te helpen aan een goede werksfeer, leuke uitdagingen en groei van onze mensen. En tegelijkertijd proberen onze mensen het beste uit zichzelf te halen, voelen zij zich verantwoordelijk voor onze klanten en voor Accenture. Tevens streef ik ernaar dat de klantengroep die wij bedienen onderdeel wilt blijven uitmaken van een mooiere wereld waarbij iedereen zich betrokken voelt en onderdeel van wilt uitmaken.”

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

“Blijf jezelf! Dit advies heb ik van meerdere mensen gekregen. Bijvoorbeeld van de Country General Manager van Accenture, zij geeft mij het vertrouwen dat ik als Monique het meest waardevol ben voor ons bedrijf. Ook van mijn voormalige internationale coach bij mijn vorige werkgever kreeg ik dit advies.

Dit advies pas ik dagelijks toe in mijn werk. Bijvoorbeeld als we intern aan het brainstormen zijn over hoe we een project het beste kunnen positioneren. Mijn buikgevoel zegt soms “dit is helemaal niet waar de klant om vraagt!”. Vroeger liet ik mij in zulke situaties weleens tegenhouden door de organisatiehiërarchie. Maar ik begon steeds meer te merken dat het veel meer succes oplevert als ik uitspreek waar ik écht in geloof.  Als ik het op de Monique-manier doe. Het beste advies is dus niet alleen ‘blijf jezelf’, maar ook ‘geloof in jezelf’!

Een ander goed voorbeeld waarin dit advies mij enorm geholpen heeft, was tijdens een bespreking met een potentiele klant, jaren geleden. Ik was behoorlijk zenuwachtig voor dit gesprek en zorgde ervoor dat ik alles netjes en gestructureerd zoals voorbereid deed. Toch was hij vrij afstandelijk en ik merkte dat hij niet echt geïnteresseerd was. Hierdoor werd ik nog zenuwachtiger. Toen bedacht ik me dat het helemaal niets voor mij is, om op zo’n manier een gesprek te voeren! Ik ben ik gestopt met mijn verhaal en heb het volgende gezegd: ‘Ik ga graag een samenwerking met u aan, maar als u geen interesse in mij heeft dan ga ik gewoon weer. Even goede vrienden.’ Toen draaide hij zich om en zei dat hij het eigenlijk wel leuk vond dat ik zo voor mijzelf opkwam. We hebben tot de dag van vandaag een goede zakelijke relatie!”

Welke veranderingen zullen volgens jou erg belangrijk worden binnen het sales vak het komende jaar?

“Door de steeds digitaler wordende wereld volgen fouten en succes elkaar sneller op. In het verkoop-vak worden goed luisteren, empathisch vermogen en wendbaarheid alsmaar belangrijker. Tegenwoordig kan alles en is alles mogelijk. Vroeger was je als sales veilig in de wereld van de big corporates, tegenwoordig zie je ook steeds meer successen van de moderne start-ups en alles er tussen in. Vastigheid in de zakelijke wereld verdwijnt even snel als het komt en het maken van keuzes wordt groter en groter en geeft meer en meer onzekerheden.

Je kunt niet meer alles weten, dit betekent dat goed luisteren en snel schakelen en zaken uitzoeken belangrijker worden. Wie is je eigenlijke klant, wat is de echte uitdaging van je klant, welke oplossingen zijn op dit moment van toepassing.

In het management boek van Jeroen Busscher las ik dat de behoefte van bedrijven naar medewerkers ook een soort Maslow Pyramide doorgaat. Voorheen onderscheidde je met betrekking tot je handelingen, daarna kwam het onderscheid in kennis, op dit moment proberen we ons te onderscheiden in vaardigheden. Volgens Jeroen gaan bedrijven nu meer en meer op zoek naar persoonlijkheden, wie ben jij en wat kom jij op welk moment brengen? Dit heeft ook z’n (positieve) weerslag op het vak Sales.

Je ziet ook steeds meer dat het hebben van impact en beslissingsbevoegdheid voorheen veel meer in de top lag, maar dat dit nu steeds meer naar beneden komt in de organisatiehiërarchie. Er zijn steeds meer mensen verantwoordelijk en steeds meer mensen hebben iets in te brengen. Dit is een hele nieuwe manier van werken voor leidinggevende en executives, het is een uitdaging om hier op een gezonde manier mee om te gaan!”

Wat zijn jouw ambities en wat wil je nog bereiken?

“Mijn ambitie blijft dat ik bij een organisatie werk, of een organisatie aanstuur, waar ik mede probeer zorg te dragen dat iedereen zich veilig voelt om zichzelf te mogen zijn. Op deze manier kun je elkaars kracht gebruiken om de wereld een stukje mooier te maken.

Bij Accenture mag ik dit onder andere doen met het aansturen van de ‘engagement board.’ Dit houdt in dat we met een afgevaardigde van iedere afdeling zorg dragen voor de betrokkenheid van medewerkers binnen ons bedrijf door concrete zaken voor hen te helpen verbeteren.

Doordat veel van onze mensen dagelijks bij onze klanten zitten blijft het een uitdaging om ze betrokken te houden bij Accenture. Om dit te waarborgen moet je er met elkaar voor zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen, kan netwerken en zich vrij voelt binnen onze werkomgeving.

Inmiddels zit ik aan de andere kant van de 50 en bemerk ik dat ik het heerlijk vind om mijn ervaringen met jonge mensen te delen, vooral wat ik geleerd heb van de (minder goede) stappen en keuzes tijdens mijn carrière. Aangeven dat de wereld helaas nog steeds verre van perfect is, dat je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes en dat je daarnaast een behoorlijk portie geluk nodig hebt.

Ik zie er erg naar uit om mijn ambities in het nieuwe jaar weer volop na te streven en om de uitdagingen voor het komende jaar met beide handen aan te pakken!”

Wij willen Monique heel erg bedanken voor haar medewerking aan deze blog en wij hopen dat jullie als lezers net zo door haar geïnspireerd zijn als wij! Voor vragen of opmerkingen kunnen jullie ons natuurlijk altijd bellen of mailen.