Het “Gender Pay Gap”: Vrouwenhaters of een logische verklaring?

Het “Gender Pay Gap”: Vrouwenhaters of een logische verklaring?
april 6, 2018 elles

Het “Gender Pay Gap”: Vrouwenhaters of een logische verklaring?

Per 12 april zijn Engelse bedrijven verplicht om de inkomensverschillen tussen hun mannelijke en vrouwelijke werknemers bekend te maken. De resultaten waren behoorlijk schokkend. Bij 78% van de bedrijven verdienen mannen namelijk meer dan vrouwen. Bij 13% van de bedrijven verdienen vrouwen juist meer en bij 8% is er nauwelijks verschil.

Maar hoe kan het dat het inkomensverschil überhaupt bestaat? Moeten we de bedrijven waar het verschil groot is ervan beschuldigen dat het vrouwenhaters zijn, of is er toch een logischere verklaring? Het is belangrijk om de reden van dit grote verschil meer bespreekbaar te maken, want alleen zo kunnen vrouwen, maar ook bedrijven, hier verandering in brengen.

Vrouwen tijdens sollicitaties

Wij, bij Women in Sales, voeren wekelijks een tiental aan sollicitatiegesprekken. Vooral met vrouwen natuurlijk, maar af en toe komen er ook mannelijke sollicitanten bij ons over de vloer. Wat ons opvalt? Vrouwen focussen tijdens een sollicitatiegesprek veel meer op wat ze niet kunnen dan wat ze wel kunnen. Mannen daarentegen, bluffen tot ze een ons wegen en benoemen hun mindere kanten nauwelijks.

Dit bracht ons op het idee om intern een onderzoekje te doen. Een aantal vrouwen en mannen, met precies hetzelfde cv, solliciteerden in dit onderzoek op dezelfde functie. Allemaal misten ze 3 punten waarin ze niet matchten met de functieomschrijving. De mannen hebben deze drie punten niet eens genoemd tijdens het sollicitatiegesprek. Terwijl de vrouwen hier juist nadruk op legden!

Het Tiara Syndroom

Ook hebben veel vrouwen last van het Tiara Syndroom: als je goed presteert komt de beloning vanzelf wel. Maar wat nou als jouw werkgever de goede prestaties niet opmerkt, of als de beloning uitblijft? Het Tiara Syndroom leidt ertoe dat veel vrouwen zich tijdens salarisonderhandelingen voorzichtig opstellen. Ze willen niet arrogant overkomen of de werkgever beledigen. Daarom zetten ze vaak lager in dan ze waard zijn.

Deze factoren zijn natuurlijk niet bevorderlijk voor het inkomensverschil tussen mannen en vrouwen. Maar het is wel belangrijk om deze factoren te begrijpen als we het inkomensverschil willen verkleinen en zelfs willen doen verdwijnen. Het is voor vrouwen belangrijk om zich bewust te zijn van deze (oh zo herkenbare) fenomenen.

Hoe nu verder?

Ons advies: wacht niet op de uitreiking van de “tiara”, maar wees brutaal en vraag er zelf om. Maak jezelf zichtbaar en maak ook zichtbaar hoe waardevol jij bent voor jouw bedrijf. En dames, houd alsjeblieft op met jezelf zo te onderschatten, focus bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek juist op jouw sterke kanten en niet op de dingen waar je minder goed in bent!

Heb je vragen of zou je graag advies krijgen over hoe je je het beste kunt opstellen tijdens salarisonderhandelingen? Schroom dan niet om ons te contacten.