Sales influencer: Eveline van den Bosch

Sales influencer: Eveline van den Bosch
juli 27, 2018 elles

Sales influencer: Eveline van den Bosch

Iedere maand interviewen wij een prominente influencer binnen het sales vak. Zij vertellen ons iets over zichzelf, hun carrière en praten ons bij op het gebied van trends en ontwikkelingen binnen het sales vak. Deze maand spraken wij Eveline van den Bosch. Eveline is Head of Business Development Europa en Rusland bij de logistieke tak van Samsung.

  

Wie is Eveline?

Ik ben Eveline, 42 jaar, ik woon in Zoetermeer met mijn 2 katers Janneman en Robinson. Naast werk spendeer ik  graag tijd aan vriendinnen en familie, samen lekker uit eten of een terrasje pakken. Ik ga meerdere keren per jaar naar het theater en sport graag. In januari  ben  ik met een hardloopcursus begonnen en loop nu 2x per week en ga ook 2x per week naar de sportschool voor een HIIT training. Ook ben ik landelijk basketball scheidsrechter en ben eigenlijk voor van alles enthousiast te maken. Als ik rust vind om echt niks te doen, staat de tv thuis aan voor een goede thriller serie, zoals Homeland of The Blacklist.

Ik ben inmiddels ruim 18 jaar werkzaam in logistiek commerciële rollen. Na mijn middelbare school periode wist ik niet wat ik wilde worden en ben ik uit pure interesse voor vliegtuigen en techniek naar de HTS in Amsterdam gegaan om vliegtuigoperatie te studeren. Na een paar maanden kwam ik van de koude kermis thuis en zeiden mijn ouders dat ik maar moest gaan werken. Via een uitzendbureau ben ik in aanraking met logistiek gekomen, door bij een expediteur aan de slag te gaan met het aanmaken van CMR’s. Uiteindelijk ben ik aan een pittig VWO-top jaar gestart. Na het behalen van mijn diploma heb ik gekozen HTS Logistiek en Technische Vervoerkunde in Rotterdam. Tijdens deze studie heb ik al snel voor de afstudeerrichting Internationale Handel gekozen, wat de meest commerciële variant was. Sindsdien heb ik altijd commerciële rollen vervuld, in logistieke of aan logistiek gelieerde bedrijven.

Wat doe je nou eigenlijk?

Sinds een jaar ben ik werkzaam bij Samsung SDS Smart Logistics als Head of Business Development Europa & Rusland. Ik ben verantwoordelijk voor alle Europese Sales van logistieke dienstverlening (contract logistiek en forwarding). Als nieuwe speler op de markt, is het de rol van mijn team om bekend te worden op de markt en ons op een unieke manier te profileren. Uiteindelijk willen we aan tafel komen bij bedrijven, waarvan we middels creatieve en flexibele logistieke oplossingen marktaandeel kunnen winnen. Ik ben gevraagd om de strategie voor Business Development op te zetten en de uitvoering te leiden, om de doelen en strategische ambitie van Samsung SDS te bewerkstelligen.

Ik stuur een nieuw team aan met lokaal Business Development en Marketing en in diverse landen Sales Managers, die ik gerecruteerd heb. Ik ben tevens verantwoordelijk voor Business Development in alle Europese landen waar we nog geen Sales mensen gestationeerd hebben. Naast het bedenken en uitbouwen van de juiste strategie, managen van diverse interne stakeholders en zorg dragen voor de rapportages, ben ik zelf ook actief in Business Development.

Uiteindelijk maken juist de combinatie van het opzetten van een nieuw product, het managen van een nieuwe afdeling en het zelf met bedrijven om tafel te zitten om opportunities te exploreren mijn job zo uitdagend.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Het beste advies dat ik ooit gekregen heb, komt van mijn externe business coach Dominique Janssen van Dare to Grow, en dat is om niet alleen vooruit te kijken naar het einddoel, maar vooral ook te zien wat ik al bereikt heb. Bij het opzetten van een nieuwe discipline, en zeker in een complexe organisatie heb je een einddoel voor ogen, maar op de weg ernaar toe heb je veel kleine successen en vele momenten van achieved deliverables. Deze moet je vooral niet uit het oog verliezen, voor je motivatie en drive maar ook om je geduld te behouden. Ik denk dat veel vrouwen de lat heel hoog leggen en daarmee niet zien wat ze al bereikt hebben, zeker in een mannen wereld. We mogen best wat trotser zijn op dat wat we neerzetten, ontwikkelen en bereiken. Geloof in jezelf en kleineer je successen niet. Je krijgt niet altijd een expliciete bevestiging of waardering, dat betekent niet dat je jezelf geen compliment mag geven.

Welke trends zullen volgens jou erg belangrijk worden binnen het sales vak het komende jaar?

Consultative selling is de toekomst. Onderscheidend vermogen is erg belangrijk, dus duidelijk gedefinieerde unique selling points en een specifieke tailor made oplossing. Bedrijven hebben weinig interesse in aanbieders die zeggen dat ze alles kunnen. Je moet juist durven kiezen voor een niche markt of product. Daarnaast draait het niet meer louter om de specificaties van een product of dienst of de kennis over het product, maar juist om de persoon achter het product. Bedrijven hebben weinig interesse in cold calls. Het gaat om jezelf en waar jij voor staat. Welke kennis breng jij mee en hoe goed is je relatie met de beslissingsnemers? Steeds meer zie je dat de beslissingsbevoegdheid bij meerdere mensen in de organisatie ligt, die  je op diverse niveaus moet bewerken. Je moet dus niet alleen de DMU bewerken, maar ook de influencers binnen een bedrijf. Een pure klant-leverancier relatie bestaat nog maar weinig, het draait om partnerships. Relatie is dus de key!

In het verlengde daarvan zie je als trend op de markt dat bedrijven steeds meer realiseren dat iedereen in een bedrijf een rol in sales heeft, niet alleen het Sales team. Om succesvol te zijn, moet er samen gewerkt worden en moet Sales hoog op de agenda van het Management staan, het moet onderdeel worden van een bedrijfscultuur in plaats van de verantwoordelijkheid van één afdeling. Zo zijn de mensen uit een Operatie mede verantwoordelijk en de afdeling Finance,  en zelfs de receptioniste heeft een rol in Sales. Iedereen heeft namelijk een netwerk en sales moet dus in de DNA van alle werknemers en het Management zitten.

Tenslotte geloof ik sterk in technologische ontwikkelingen, welke op allerlei manieren sales raken Dat zie je terugkomen in social selling, maar ook in het feit dat producten en diensten steeds geraffineerder worden. Eén standaard voldoet niet meer. Je moet zeker als je diensten in de B2B markt verkoopt, technologische waarde kunnen toevoegen. Technologie beïnvloedt ook het monitoren van de sales voortgang en pijplijn conversie, zoals met een goed CRM systeem.

Wat zijn jouw ambities en wat wil je nog bereiken?

Als persoon wil ik graag verder groeien en mijzelf ontwikkelen op mijn sterke punten en mijn valkuilen zoveel mogelijk tackelen. Juist door regelmatig feedback van mijn omgeving te vragen, weet ik waar ik aan moet werken en waar ik nog stappen kan maken, zoals niet te snel willen denken en doen, en meer geduld hebben. Zo geef ik mezelf meer rust en sta ik meer stil bij wat ik al bereikt heb.

Zakelijk heb ik vooral de ambitie om in een omgeving te werken waar ik me op mijn plek voel, empowerment krijg en voldoende uitdagingen zijn om zaken op te pakken en resultaten te boeken. Mijn drive wordt gevoed door het bezig zijn met uitdagingen, deze tot een succesvol eind te brengen en het werken met mensen, het liefst van verschillende nationaliteiten. Ik wil ook graag bijdragen aan een goede sfeer binnen een bedrijf, waar respect en normen en waarden hoog in het vaandel staan. Ik acteer nu in een Strategische rol en dat is een aspect wat ik meer wil ontwikkelen. Het leiden van een organisatie in de juiste richting, samen met een team en stakeholders, lijkt mij de mooiste uitdaging die er is!